torstai 29. syyskuuta 2011

Kieli kotina VI – oman oppiaineen kotoisia psykologian kieliä

Itä-Suomen yliopiston psykologian oppiaineen kieli on suurimmalta osin ollut kotoisaa. Tämä on johtunut monista tekijöistä, mm. ihmiseen liittyvien ilmiöiden hahmottamisesta sosiaalisessa, kulttuurisessa ja historiallisessa kontekstissa. Koen tällaisen hahmotustavan omaan ajattelutapaan sopivaksi ja luontevaksi. Opinnoissa saatavilla olevat ajattelutavan välineet ovat tuntuneet mielekkäiltä ja mieluisilta.

Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksen vuoden opettajaksi 2011 valittiin Kati Aho-Mustonen joka oli oppiaineessamme opettajana. Valinta meni kyllä ihan oikealle henkilölle. Kati Aho-Mustosen kielessä ja ajattelussa on tilaa hyvin erilaisille oppijoille ja opiskelijoille. Kati Aho-Mustosella on opettajana ollut minulle valtavan iso merkitys. On ollut hienoa saada olla läsnä sellaisen opettajan luennoilla, jossa opiskelijat otetaan keskusteluun mukaan, heitä kuunnellaan ja kannustetaan ja heistä välitetään aidosti.

Olen myös kokenut kotoisaksi Mikael Leimanin kielen joka on kaunokirjallisesti taitavaa, teoreettista ja sisältää filosofisen lähestymistavan psykologiaan. Olen aina pitänyt tästä yhdistelmästä. Kaunokirjallis-filosofis-tieteellistä kieltä ei liian usein esiinny alamme kirjoituksissa. Lisäksi semioottinen lähestymistapa ihmismielen ilmiöiden hahmottamiseen on mielekäs ja olen ollut iloinen siitä että olen voinut tällaiseen hahmotustapaan oppiaineemme opinnoissa tutustua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti