torstai 7. huhtikuuta 2011

Kaija Saariaho - Kaukainen rakkaus I

Katselin sunnuntaina Yle Teemalta Kaija Saariahon oopperateoksen Kaukainen rakkaus (taltiointi syyskuulta 2004). Kyseinen teos oli todella upea kokonaisuudessaan. Jollakin tavalla vangitseva, pysähdyttävä ja niin intensiivinen, että sen katsominen oli välillä raskasta. En olisi kuitenkaan malttanut lähteä edes välillä laittamaan ruokaa kesken esityksen ja sen loputtua teki mieli vain olla hetki ihan hiljaa.

Ajattelin ensin että kirjoitan kyseisestä teoksesta itse, mutta sitten löysin Liisa-Maija Hautsalon artikkelin "Pyhän semantiikka Kaija Saariahon oopperassa Kaukainen rakkaus". Kyseinen artikkeli löytyy sivulta www.amfion.fi ja laittamalla haku-kohtaan hakusanaksi "pyhän semantiikka".

Tutkin artikkelin lähdeluetteloa joka oli kiintoisa, sieltä löytyi mm. seuraavia:
* Bartel, Dietrich 1997. Musica Poetica: Musical-Rhetorical Figures in German Baroque Music. Lincoln & London: University of Nebraska Press.
* Van Elferen, Isabella 2009. Mystical Love in the German Baroque Poetry and Music: Theology, Poetry, Music. Lanham, Toronto, Plymouth: The Scarecrow Press.
* Monelle, Raymond 2000. The Sense of Music: Semiotic Essays. Princeton & Oxford: Princeton University Press.
* Välimäki, Susanna 2005. Subject Strategies in Music: A Psychoanalytic Approach to Musical Signification. Acta Semiotica Fennica XXII. Approaches to Musical Semiotics 9. Imatra & Helsinki: International Semiotics Institute.

Täytyy joskus tutustua lähdekirjallisuuteen. On ihan hurjan kivaa, miten yhdestä mielenkiintoisesta asiasta voi aina päätyä toiseen ja toisesta kolmanteen jne.. Oopperan katsomisesta päädyin aihepiirin googletteluun jonka tuloksena löysin tuon artikkelin (ja mielenkiintoisen nettisivun) sekä listan kiinnostavaa luettavaa lähteiden joukosta. Psykologiasta ei tässäkään tapauksessa päässyt kovin kauas.

Kyseinen artikkeli on hyvää analyysiä jollaista en itse pystyisi kirjoittamaan joten annan suunvuoron mieluummin Liisa-Maija Hautsalolle ja kirjoittelen muuten vain kyseisen teoksen herättämistä assosiaatioista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti