lauantai 11. joulukuuta 2010

MBTI ja systeemiteoria - organisaatiopsykologian praktikumin essee I

Nimesin esseeni: Ajatuksia organisaatiosta ja sen kehittämisestä - viitekehyksenä systeemiteoria ja välineenä Myers-Briggsin tyyppi-indikaattori

Tämän esseen otsikko esittää tavallaan kysymyksen: Miten Myers-Briggs-tyyppi-indikaattoria (lyh. MBTI) ja systeemiteoriaa voi käyttää organisaation analysoimisen kehittämisen välineenä. Essee ei vastaa otsikon esittämään kysymykseen, ainakaan kovin täydellisesti ja kattavasti. Tämä essee on tekijänsä näköinen: keskeneräinen, kehitysprosessin alkuvaiheessa, tietää paljon enemmän kysymyksiä kuin vastauksia... En malta taas olla viittaamatta erääseen Claes Anderssonin runosta otettuun pätkään:

"Suurin osa on tutkimatta
Se mikä on tutkittu asettaa uusia kysymyksiä
Tieto on sitä että tuntee kysymysten suunnan
Kysymykset paljastavat suhteita – myöskin kysymysten
ja niiden esittäjän välillä"
Claes Andersson

Perusteluina tämäntyyppisen esseen kirjoittamiselle käytän Timo Järvilehdon systeemistä psykologiaa käsittelevässä kirjassaan "Mikä ihmistä määrää" esittämiä ajatuksia: "Oppiminen on -- prosessi, joka merkitsee -- uusien kysymysten syntymistä. (s. 169)" ja "Oppiminen on prosessi, joka muuttaa ihmisen maailmankuvaa, käsityksiä, käytännön toimintaa ja persoonallisuutta. (s.172)". Olen valinnut systeemiteorian ja MBTI:n organisaation analysoimista ja kehittämistä koskevan esseeni aiheeksi puhtaasti syvästä henkilökohtaisesta kiinnostuksesta - en tiedä näistä aiheista juuri mitään, mutta tiedän että tämä on se kysymysten suunta, johon haluan lähteä ajatteluani kehittämään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti