tiistai 22. maaliskuuta 2011

Emotionaalisuus, Jumala ja intuitio - väärinymmärretyt käsiteraukat II

Kaksi tehokkaasti mystifioitua käsitettä ovat Jumala ja intuitio. Ne ovat niin mystifioituja, että niitä toisinaan vältellään psykologian piirissä. Tämä on sukua maagiselle ajattelulle: samaistetaan kohteeseen liitetyt käsitykset kohteeseen itseensä ja ajatellaan, että käsitteet itsessään ovat jotakin jotka voivat "saastuttaa" tieteen.

Mielestäni asia on juuri päinvastoin. Käsitteet itsessään ovat sitä, minkälaisen merkityksen ihmiset niille antavat. Ja erityisesti mystifioidut ja tabun aseman saaneet käsitteet pitäisi ottaa tieteellisen tutkimuksen kohteeksi. Lisäksi, psykologialle ei pitäisi minkään inhimillisen olla vierasta ja tästä syystä vaikeilu perusinhimillisten käsitteiden äärellä ei toimi.

Pidin Dolton kirjasta "evankeliumit ja usko psykoanalyysissä" sillä siinä Dolto oli antanut psykoanalyyttisen tulkinnan Raamatun evankeliumeille, Jumalalle sekä muutamille muille kristillisille käsitteille. Samalla hän kuitenkin itse myönsi uskovansa Jumalaan. Se on varsin rohkea tunnustus tieteeseen pohjautuvan ammatin harjoittajalta. Suomessa ei tiettävästi kovin moni psykologi ole tullut julkisesti kaapista ulos jumalauskonsa kanssa. Markku Ojanen on yksi harvoista, joka on tiettävästi julkisesti sanonut haluavansa säilyttää sekä tieteen että uskon.

Tämä saattaa johtua siitä, että hyvin helposti käy niin, että jos ihminen sanoo uskovansa Jumalaan, häntä saatetaan pitää tieteelliseen ajatteluun kykenemättömänä. Minulta on joskus kysytty, onko minun vaikeaa uskoa evoluutioon... Hohhoijaa. Ei ole, vaikkei evoluutio edes mikään uskon asia olekaan.

Tiede ei voi ottaa kantaa siihen, onko Jumala olemassa vai ei. Eikä jumalakokemuksellisuudesta seuraa se, etteikö uskoon liittyviä aiheita voisi ottaa tieteellisen tutkimuksen kohteeksi tai myös analysoida omia kokemuksiaan tieteellisesti. Lisäksi, siitä, että tiede voi selittää maailman synnyn ilman Jumalaa ts. selittää Jumalan pois, ei mitenkään seuraa sitä, etteikö Jumala voisi olla olemassa. Itse haluan säilyttää sen option, että voin myöntää että on mahdollista että on olemassa jokin minua suurempi olento jonka olemassaoloa en pysty käsittämään tai todistamaan tieteellisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti