keskiviikko 16. marraskuuta 2011

Hikipedia: filosofia II

Sokratesta on kiittäminen paljosta: “Sokrates lanseerasi kielellisen habituksen lisäksi filosofien ulkoiset tuntomerkit: parran ja halun vetää koko muuta maailmaa henkisesti turpaan. Tämän lisäksi hän kehitti filosofien tunnetuimman metodin eli kaaoksen luomisen tyhjästä: ensin kaikki näyttää hyvältä ja asiat ovat kunnossa, mutta sitten paikalle astelee filosofi ja kaikki, mikä äsken vaikutti selvältä, on päin helvettiä.”

(Jo aiemmin oli todettu, että parta on yksi filosofin tärkeimpiä ominaisuuksia ja tästä syystä merkittäviä naisfilosofeja ei juurikaan ole. Tämä johti minut ajattelemaan, olisiko psykoanalyysistä tuttu käsite peniskateus sittenkin väärä. Ehkä partakateus olisikin parempi termi? Synnyin hyvin nuorena. Sen jälkeen olen vanhentunut, mutta parta ei ole kasvanut. Alan tuntea lievää epätoivoa. Ehkä minun pitäisi ostaa tekoparta, alkaa syödä mieshormoneja tai lopettaa filosofian opiskelu.)

Ehkä Platon voisi vielä pelastaa koko jutun. “Filosofina Platon ehti kirjoittaakin silti monista aiheista. Tyyliltään hän oli näytelmäkirjailija, joten hänen kirjoituksensa ovat pääasiassa vuoropuheluita. Ajatuksen tähän hän oli saanut vapaapainijan urallaan, jolloin oli huomannut, että useimmat vastustajat voi yksinkertaisesti kysellä uuvuksiin. Hän harjoitti tätä kirjoituksissaan ja tappoi useita aikalaisiaan ja historiantutkijoita loputtomalla höpinällä.”

“Platonin tavaramerkki, kuluneet sandaalit ja vanha lakana, riittivät ajamaan vastaväittäjät ja puhekumppanit karkuun jo ennen kuin Platon ehti edes avata suutaan. Tästä harmistuneena hän joutui puhumaan lähinnä vuohille ja itselleen."

Vapaasti olen paininut joidenkin kaverieni kanssa, kyselykausi ei ole päättynyt sen jälkeen kun se lapsena alkoi ja loputonta höpinää harrastan mm. omissa ja toisten blogeissa. Äitini mukaan huutelin jo vauvana vaunuista ohikulkijoille. Selvää filosofiainesta siis. Kuluneet sandaalit ja vanha lakana löytyvät. Ehkä niitä voisi vielä tuunata vähän resuisemmiksi. Viime viikolla juttelin täysin vieraalle valkoiselle kissalle, joka tuli talooni tutustumiskäynnille. Itselleni en jutellut.

Aristoteleen logiikan hallitseminen on välttämätöntä erityisesti kuolemattomuutta tavoitteleville: “Esimerkki tällaisesta logiikasta on seuraava:
premissi 1: Sokrates on kuolevainen.
premissi 2: Minä, Aristoteles, en ole Sokrates.
johtopäätös: Minä, Aristoteles, en ole kuolevainen. “

(Sokrateen ja Aristoteleen tilalle voidaan vaihtaa mitkä tahansa nimet ja päättely säilyy loogisesti pätevänä. Tällä voi voittaa perinteisen oikeassa-väärässä-eipäs-juupas-väittelyn jatkamalla päättelyä edellisestä esimerkiksi seuraavaan tapaan:

Jumala ei ole kuolevainen.
Jumala tietää kaiken.
Minä, x, olen Jumala.
Minä, x, olen oikeassa.
Sinä, y, olet väärässä.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti